duminică, 12 octombrie 2014

Tehnologia ne apropie sau ne indeparteaza?



M-am nascut in anii 70. Bineinteles ca nu existau atunci calculatoare, smartphone-uri sau alte cele. SMS-ul era reprezentat de o fluieratura peste gard, MMS-ul de o ilustratie in te miri ce revista, iar like-ul un pupic sau orice alta forma de afectiune sau apreciere.

Cu timpul, au inceput sa apara noutati. Nu cred ca are sens sa insir ce anume si cand, nu de alta, dar unele nu le stiu nici eu cu precizie. Cert e ca usor-usor, relatiile inter-umane si tot ce presupunea ele au inceput sa fie inlocuite, sau cel putin substituite, de catre noutatile tehnologice. Intre timp, atunci cand ti se trimite un SMS sau un MMS iti tremura pantalonii pentru ca vibreaza un aparat foarte dragut in buzunar, cand primesti un like la o poza de pe vreo retea de socializare incepe acelasi aparat dragut din buzunar sa emita sunete… iar like-ul e un simplu gest mecanic, si nicidecum un pupic sau un gest de afectiune. Lista cu asemenea exemple poate continua la nesfarsit.

Cred ca nu e deloc nevoie sa enunt avantajele tehnologiei actuale. O sa ma opresc succint asupra catorva care se refera la oameni si la modul in care ei relationeaza. Este, evident, uluitor faptul ca folosind-o poti trimite fotografii celor dragi dintr-un colt al lumii in celalalt in doar cateva secunde, lucru care alta data lua zile sau chiar saptamani, folosind serviciile postale. Este, evident, grozav faptul ca folosind serviciile de voce ale diverselor aplicatii tip messenger poti comunica audio sau chiar video cu cei dragi, pe care nu ii poti vedea pentru ca esti pe alte meleaguri. Este, evident, foarte eficient sa stai in fata calculatorului si sa platesti facturi la diversi furnizori folosind internet banking, fara a te deplasa absolut deloc, si folosind bani a caror culoare nici nu apuci sa o vezi, si este, evident, foarte dragut ca folosind retele de socializare sa afli despre fosti colegi despre care nu mai stiai nimic de ani de zile.

Cu toate acestea, nu am putut sa nu ma intreb daca nu cumva sunt si niste mari dezavantaje din acest punct de vedere. Unele din criticile sau observatiile ulterioare ma vor viza in mod direct, caci sunt si eu, iaca, un produs al societatii actuale, cu ale ei bune sau mai putin bune.

Intai de toate, senzatia mea este ca tehnologia, si relationarea cu ajutorul ei, depersonalizeaza cumva relatiile. Creeaza in relatii un fel de stare comoda in care ai impresia ca daca i-ai dat un mesaj unui prieten pe messenger, un like pe Facebook sau un link cu ceva haios pe mail, ai si luat legatura cu el, si aveti o relatie constanta. Nimic mai fals. In multe dintre cazuri, cel putin din experienta mea, frecventa mesajelor este invers proportionala cu frecventa intalnirilor fata in fata, la un pahar de vorba ca intre prieteni vechi.

In plus, tehnologia tinde sa banalizeze relatiile tocmai prin faptul ca starile interioare sunt impartasite intr-un cadru atat de larg. Adauga in ele o nota de raceala, formalisme ieftine, spuse doar din gura sau nici macar, cu mainile pe tastatura calculatorului sau a telefonului. Nu am nicio problema in a intelege postarea unui album pe o retea de socializare, eventual si cu o mica poveste in descriere, nu de alta, dar am facut-o si eu, si nu o data. Insa imi este cu neputinta sa inteleg de ce trebuie sa afle tot satul ca i-ai spus un “la multi ani” sforaitor unei rude, sau de ce trebuie sa stie toata lumea cat de mult iti lipseste tie o persoana care nu mai e printre noi. Asemenea lucruri, zic eu, trebuie tinute in interior, altfel isi pierd din importanta.

Una peste alta… cred ca depinde doar de noi cat anume vrem sa folosim tehnologia, si cat anume din viata alegem sa o lasam sa ne acapareze. Putem sa alegem sa o folosim atat cat avem nevoie de ea sau ca sa ne distram din cand in cand, sau putem sa alegem sa devina a doua noastra natura. Pentru a avea o idee mai clara despre cat alegem sa ii alocam, as propune ca si experiment ar fi un concediu, sau macar un weekend in care sa nu beneficiezi de tehnologie si de retelele ei de socializare. Incercati sa va duceti cu cei dragi undeva, si luati reteaua telefonului, sau daca nu e posibil, incercati sa il folositi doar ca si telefon, lasati emailurile si like-urile. Luati doar un aparat de fotografiat si bucuati-va doar de cei dragi din preajma. Eu am facut-o, si am constatat ca exista viata si dupa tehnologie, iar sentimentul este surprinzator de placut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu